x
Rate this post

قهوه فوری یک نوشیدنی به دست آمده از دانه‌های قهوه به عمل آمده و فرآوری شده‌است . قهوه فوری را به صورت تجاری با یکی از روش‌های خشک‌کردن انجمادی یا خشک کردن پاششی تولید می‌کنند .

میزان کافئین موجود در نسکافه، نسبت به قهوه بسیار کمتر است. وقتی قهوه در معرض گرما قرار میگیرد، از آن کافئین استخراج میگردد و هرچه میزان گرما و زمان آن افزایش پیدا کند، میزان کافئین به دست آمده نیز افزایش پیدا میکند.
درصورتیکه در بسته بندی نسکافه، اصلا قهوه ای وجود ندارد که بتواند تولید کافئین کند و میزان کافئین موجود در نسکافه به شرکت تولیدکننده مربوط میشود.

دانه قهوه همانند دانه های دیگر حاوی فیبر حل نشدنی است ، برای توضیح بیشتر می توان گفت اگر دانه قهوه را آسیاب کرده و در آب بجوشانیم فیبر آن رسوب و رنگ قهوه در آب جوش حل می شود . حال اگر در کارخانه با صافی رسوب را حذف و محلول حاصل را تبخیر ، خشک و آسیاب کنند «قهوه فوری» به دست می آید که به محض ریختن آن در آب جوش ، قهوه آماده مصرف است.

نسکافه

یک نوع قهوه فوری دیگری هم هست که به صورت مایع غلیظ نیز تولید می‌شود که به آن قهوه محلول می گویند .

قهوه‌های فوری به سرعت با آب گرم آماده‌ می شوند ، قابلیت نگهداری طولانی مدت را دارند این از ویژگی ها و محبوبیت این نوع قهوه هاست . حتی قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا کرده است، چراکه این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می‌کند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می‌ شود.

نسکافه به علت نوع بسته بندی اش، نیاز به شرایط خاصی برای نگهداری ندارد و در طولانی مدت قابل نگهداری و استفاده میباشد. ولی پودر قهوه را باید در ظرف دربسته و به دور از رطوبت و نور قرار داد تا همواره تازه بماند و کیفیت خود را حفظ نماید.

قهوه پودری ، خالص و فقط از پودر دانه قهوه تهیه می شود در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است ، اما نسکافه از مخلوط قهوه فوری، شیرخشک، پودر شکر و برخی افزودنی های دیگر تهیه می شود و اما کافی میکس قهوه فوری به همراه شکر، خامه و چربی است که هر ۳ پس از حل شدن در آب جوش بسرعت آماده مصرف می شود.
البته رنگ انواع قهوه های بالا ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و این موضوع به نوع قهوه و روش خشک کردن آن بستگی دارد و نشان دهنده فساد یا تعیین کننده کیفیت و طعم محصول نیست . اغلب قهوه های پودری معمولی عطر و طعم اصیل خود قهوه را می دهد ، اما به دلیل آن که قهوه فوری طی فرآیند حرارتی تا حدودی عطر و طعم خود را از دست می دهد گاهی آن را به آن طعم دهنده شکلات، فندق، کارامل یا کاپوچینو طعم دار اضافه می کنند.

تفاوت قهوه فوری و نسکافه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *