x
Rate this post

موکاپات و اسپرسوساز شباهت‌های کمی با هم دارند اما قهوه‌ای که هر دو درست می‌کنند را اسپرسو می‌گویند. هردو قهوه‌ای غلیظ به ما می‌دهند که دراثر عبور آب داغ از پودر قهوه تهیه می‌شود. هردو هم با گرم کردن آب، فشار بخار لازم برای تهیهٔ قهوه را ایجاد می‌کنند. بجز این دو ویژگی، این دو وسیله و قهوه‌ای که با هرکدام می‌توان تهیه کرد تفاوت‌های زیادی با هم دارند

ای تهیهٔ اسپرسو با موکاپات، اگر بخواهیم کل فرایند، از شروع گرم کردن آب تا شنیدن صدای آماده بودن قهوه را درنظر بگیریم، حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم است. به مرور زمان می‌توانید سرعت خود را افزایش دهید و زمان کمتری صرف تهیهٔ قهوه کنید.

قهوه ساز

تهیهٔ اسپرسو با اسپرسوساز تنها ۲۵ تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد. اما قبل از شروع کار باید دستگاه را گرم کنیم. بنابراین کل زمان تهیهٔ اسپرسو با اسپرسوساز ۵ تا ۷ دقیقه است که به مرور می‌توان با تمرین و افزایش سرعت عمل آن را به زیر ۴ دقیقه رساند.

قهوه حاصل از موکاپات معمولی ۲ تا ۳ برابر غلیظ‌تر ازقهوه تهیه شده در قهوه ساز برقی است. این قهوه شدیداً تأثیرگذار و قوی است و غلظت بالایی دارد. متأسفانه، این نوع فرآیند دم باعث تلخ‌تر شدن قهوه می‌شود ولی البته راه‌هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

قهوه با موکاپات می‌تواند متعادل، کامل و شیرین باشد، گرچه معمولاً این قهوه طعم تلخ‌تر و غلیظ‌تری از حد طبیعی دارد.

شات‌های اسپرسو اغلب اوقات ۵ تا ۸ مرتبه غلیظ‌تر از یک قهوه چکه‌ای معمولی است. این شات‌ها بسیار قوی، غلیظ و بسیار طعم دار هستند. آن‌ها اگر مراقب نباشید شبیه به موکاپات‌ها می‌توانند راحت تلخ‌تر شوند.

اسپرسو می‌تواند متعادل، شیرین، روشن، غنی و خوب باشد.

موکاپات با کمک فشار بخار، آب را از مخزن قهوه عبور می‌دهد. فشاری که موکاپات می‌تواند ایجاد کند تقریباً ۱ تا ۱.۵ بار است. درصورتی که برای تهیهٔ اسپرسوی واقعی به فشاری حدود ۹ بار نیاز است تا عصاره گیری کامل انجام شود. به‌خاطر همین نمی‌توانیم با موکاپات قهوه‌ای با طعم، عطر و چربی اسپرسوساز درست کنیم. برای گرفتن کرما هم کمی با چالش مواجه می‌شویم و درنهایت قهوه‌ای که با آن درست می‌کنیم به اندازهٔ قهوه‌ای که با اسپرسوساز درست می‌کنیم پرملات نیست.

به‌عنوان‌مثال، یک کاپوچینو که با ۶۰ میلی‌گرم قهوه موکاپات ساخته‌شده باشد ممکن است بسیار غلیظ نباشد ولی درست کردن آن با ۶۰ میلی‌گرم اسپرسو یک کاپوچینو خوب و غلیظ به ما می‌دهد.

بنابراین هر دو تطبیق‌پذیر هستند ولی طعم اسپرسو در نوشیدنی‌های پیچیده‌تر و بزرگ‌تر بیشتر نفوذ می‌کند.

تفاوت موکاپات و اسپرسو ساز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *